יום רביעי, 24 באוקטובר 2018

שווקים מתעוררים


דפנה שמר
שוק מחנה יהודה עובר תהליכי שינוי בשנים האחרונות. בביקור בשוק שמים לב לשינויים, אבל בתוך הבלגן של קניות לשישי, או בירה בערב, או סתם "השלמות" הביתה, לא באמת ניתן להגיד האם תחושת הבטן נכונה. חזרנו לשוק מחנה יהודה, שלוש שנים לאחר הפעם הקודמת שבה הצגנו את תמונת העסקים בשוק, כדי לכמת את השינויים שעברו על השוק, לאשש (או להפריך) את תחושת הבטן וכן, גם לעשות קניות.

אחד מכיווני השינוי המרכזיים שעוברים על השוק הוא ממקום לקניות של ירקות ופירות, למקום בילוי. הסנונית הראשונה הייתה בית הקפה "מזרחי", שבתחילה נפתח כמקום שמוכר גם מצרכים וכלים לאפייה, והפך להיות בית קפה מרכזי בשוק. בינתיים נסגר קפה מזרחי, אך נפתחו הרבה בתי קפה ועסקים אחרים. בין מקומות הבילוי ניתן למצוא מסעדות, סניפים של רשתות, פאבים וגלדריות. אחוז מקומות הבילוי גדל מ-8% מהעסקים בשוק ב-2006 ל-12% ב-2015, ול-17% ב-2018. כלומר השוק בהחלט משתנה לכיוון של מקום בילוי. אזור הבילוי הבולט נותר רחוב האגוז פינת רחוב התות, כאשר גם בו התרבו מספר מקומות הבילוי. גם ברחוב עץ חיים (השוק המקורה) ובייחוד בפינות הרחוב שלו עם רחובות אחרים, הוקמו מקומות בילוי. מעניין לראות שרבים מהעסקים שעליהם הוקמו מקומות הבילוי לא היו דוכני ירקות ופירות, אלא דוכנים שכבר עברו שינוי אחד לפחות באופי הדוכן.

שני אזורים שנותרו כמעט ללא שינוי הם אזור השוק הגרוזיני ואזור השוק העיראקי. בשניהם יש בעיקר דוכני ירקות ופירות, ובשניהם בולט עסק אחד שהוא מקום בילוי. גם ברחוב מחנה יהודה ("השוק הפתוח") יש בעיקר דוכנים מסורתיים של השוק, כאשר בקצה שלו, סמוך לרחוב אגריפס מתרכזים מספר מקומות בילוי, בהן שתי רשתות מסעדות.

סוג נוסף של עסקים שנכנס לשוק, לרחוב עץ חיים וסביבתו, הוא דוכני בקלאווה וכנאפה, נראה שכתוצר מהפופולריות לה זכה דוכן החלבה, שהתרחב בינתיים. סוגי העסקים האלו מרמזים גם כן על שינוי באופי השוק, פחות קניית חומרי גלם – יותר קניית בילוי.

תמהיל העסקים בשוק המקורה מעיד על שינוי שמתרכז בו, אך לא מוגבל רק אליו. בתוך סימטאות השוק המקורה וברחובו הראשי ("עץ חיים") התמקמו רבים מבתי העסק לבילוי. מראהו של השוק הסגור עם הקירוי שלו, שהעניק לו את שמו, אולי נראה יותר תיירותי, וניתן לבלות בו גם בחורף, אולם ייתכן שהסיבה לריבוי עסקי הבילוי בו פשוטה יותר ונוגעת למבנה הבעלויות של הדוכנים. אפשרות אחרת היא שזוהי מגמה שטרם מיצתה את המרחב הגיאוגרפי של השוק, ותמשיך להתפשט ליתר חלקיו.

קניות ובילוי נעים