יום חמישי, 24 בספטמבר 2015

אצה רצה הרכבת?

אלון קופרארד

המגיעים לאיזור התחנה המרכזית בירושלים יכולים להבחין בשלד תחנת רכבת בנייני האומה ההולך ונבנה בקצב מרשים, תוך ציפייה ליום בו יוכלו לנסוע בין ירושלים לתל אביב בתוך 28 דקות. מי שיגיע לרציפים 14 ו-15 בתחנה המרכזית ויראה את התורים המשתרכים בשעות השיא עד מעבר לדוכן הנקניקיות הסמוך יסכים כי ירושלים צמאה לרכבת. 

לא רק מראה עיניים מצביע על כך – גם נתונים מספריים מעידים על מערכת היחסים הקרירה בין הירושלמים לרכבת ישראל: נתוני רכבת ישראל מראים כי בשנת 2014 יצאו מירושלים 178,585 נוסעים באמצעות הרכבת, לעומת 522,204 נוסעים שיצאו מבית שמש ו-1,121,070 נוסעים שיצאו ממודיעין. בהתחשב בגודל האוכלוסיה של ערים אלו (כ-94,000 תושבים בבית שמש וכ-85,000 תושבים במודיעין) לעומת אוכלוסית ירושלים (כ-830,000 תושבים), מספר הירושלמים המשתמשים ברכבת הוא נמוך ביותר. 

מתוך היוצאים מירושלים ברכבת, 77,860 נסעו לתל אביב. תדירות הרכבות מירושלים לתל אביב היא כל כ-100 דקות בממוצע ביממה, לעומת אוטובוס היוצא כל 10 דקות לתל אביב. בהתחשב בנתון זה, במשכי הנסיעה הארוכים יחסית של הרכבת לעומת האוטובוסים (במיוחד אלו הנוסעים למסוף ארלוזורוב), ובמחיר הנסיעה הגבוה (23.5 ₪ ברכבת לעומת 19 ₪ באוטובוס) ניתן להבין מדוע לירושלמים היורדים תל אביבה יש העדפה ברורה לאוטובוס. זאת מבלי שלקחנו בחשבון את הנתונים אודות קווי הלילה בין שתי הערים, ואת הקווים בין חניון שפירים לירושלים המנגישים עוד יותר את שירות האוטובוסים לבירה.

מירושלים לבית שמש נסעו ברכבת 44,244 נוסעים. הרכבות, שיעדן הסופי הוא תל אביב, יוצאות בכל כ-110 דקות, לעומת אוטובוס היוצא כל 23 דקות לבית שמש. מחיר הנסיעה בין בית שמש לירושלים באוטובוס הינו 13.3 ₪ וברכבת 8 ₪, מצב הפוך מהנורמה בה נסיעה באוטובוס זולה יותר מנסיעה ברכבת. מבחינת זמנים, הנסיעה לבית שמש ברכבת אורכת רק דקות בודדות יותר מאשר באוטובוס.

מבית שמש לירושלים נסעו ברכבת 82,942 נוסעים, פי שניים יותר נוסעים מבכיוון ההפוך. רכבות בכיוון זה גם הן זולות יותר מאוטובוס (8 ₪ לעומת 13.3 ₪), אולם תדירותן נמוכה יחסית – רכבת כל כ-130 דקות לעומת אוטובוס כל כ-20 דקות. אופציית הרכבת יכולה בהחלט להצטייר כחלופה אטרקטיבית למיוממים מבית שמש לירושלים, הן בזכות מחירה האטרקטיבי והן בזכות זמן הנסיעה שלה (כ-40 דקות, מעט יותר מאוטובוס), שאינו מושפע משעות שיא, בשונה מאוטובוס.

מקורות:

יום ראשון, 20 בספטמבר 2015

תנועות הנוער בירושלים

ליאור רגב
מקובל לומר שהנוער של היום הוא לא מה שהיה פעם. שהדור הנוכחי, שהתחנך על ברכי האינטרנט והטלפונים החכמים, דבוק למסך, מסתגר בחדרו, ומתקשר בשפת הציורים.

תנועות הנוער נתפסות בעיני רבים כמייצגות של עולם נכחד: פעילות חוץ-ביתית, חינוך לשיתוף פעולה, חברות, אהבת הארץ, יוזמה ודאגה לאחר. בשנת 2006, השנה האחרונה בה נערך אומדן ארצי, עמד מספר חניכי תנועות הנוער בישראל על 176 אלף. על פי רשימת התנועות המוכרות של משרד החינוך, ב-2014 פעלו בישראל כ-13 תנועות נוער.

בירושלים, פעלו בשנת 2015 כ-11 תנועות נוער במגזר היהודי. התנועות משקפות את המגוון החברתי של אוכלוסיית העיר: 4 בעלות אופי חילוני (הצופים, הנוער העובד והלומד, השומר הצעיר והמחנות העולים), שתיים דתיות-לאומיות (בני עקיבא ואריאל), אחת של התנועה המסורתית (נוע"ם) ו-4 בעלות אופי חרדי (בנות בתיה, פרחי הדגל, היכלי עונג ועזרא).

תנועות הנוער נתמכות על ידי משרד החינוך והעירייה, כאשר גודל התנועה משמש כאחד המדדים לקביעת גובה התמיכה. קיים קושי לאמוד את מספר החניכים בשל טיבה המשתנה והבלתי קבוע של ההשתתפות בפעילות. לפיכך, הנתונים מבוססים על דיווחי התנועות לאגף חברה בעיריית ירושלים.

תנועת 'בנות בתיה' חריגה בגודלה, ובשנת 2015 מונה 17,410 חניכות. הסיבה לכך היא אופיו הכוללני של החינוך החרדי, ובו התנועה משמשת מסגרת חינוכית משלימה לחינוך בבתי הספר של רשת 'בית יעקב'. התנועה השנייה בגודלה גם היא בעלת אופי חרדי, 'פרחי הדגל' עם 4,578 חניכים. התנועה פונה לבנים בגילאי 9-13. נוסף למשתתפים בתנועת 'עזרא' (2,042) ו'היכלי עונג' (890) מספרם הכולל של החניכים במגזר החרדי הוא הגבוה ביותר בעיר ועומד על 24,920 חניכים.

'בני עקיבא' היא התנועה השלישית בגודלה במספר החניכים בירושלים, והגדולה ביותר במגזר הדתי-לאומי. מספר החניכים בתנועה בשנת 2015 עומד על 3,881 חניכים. נוסף לחניכים ב'אריאל' (1,493), מספר החניכים בתנועות דתיות-לאומיות עומד על 5,374.

מבין התנועות בעלות אופי חילוני, 'הנוער העובד והלומד' היא התנועה הגדולה ביותר, בין היתר, תודות לפעילותה הנרחבת בשכונות מזרח העיר במגזר הערבי. ב- 2015, השתתפו בפעילותהּ 3,495 חניכים. 'הצופים', שהיא התנועה הגדולה ביותר במספר החניכים בפריסה ארצית, שנייה ל'נוער העובד' בירושלים עם 2,484 חניכים. נוסף לחניכים בתנועות השומר הצעיר (2,240), והמחנות העולים (282) מספר החניכים בתנועות חילוניות עמד על 8,501.
נוע"ם, הפועלת ברוח התנועה המסורתית מונה כיום כ- 233 חניכים, ומהווה את הזרם התנועתי הקטן ביותר במגזר היהודי בעיר.


מקורות
-לואיס גולדברג, מנהל המחלקה למחקר ולפיתוח, מנהל תרבות ופנאי, עיריית ירושלים
-רשימת תנועות נוער מוכרות ומתוקצבות ע"י משרד החינוך בשנת 2014, אתר משרד החינוך.
-שלג מי-עמי, נ. (2010) תנועות הנוער בישראל. מרכז המידע והמחקר של הכנסת.
-אתרי האינטרנט של תנועות הנוער: 'הצופים', 'השומר הצעיר', 'המחנות העולים', 'הנוער העובד והלומד', 'בני עקיבא', 'אריאל' ו- 'עזרא'